Jan Groen - een van de grootste tegelzaken van Nederland

55 jaar expertise in wand-, vloer- en tuintegels: dat is waar Jan Groen Tegels voor staat. Wat in 1969 begon als een eenmanszaak, is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een van de grootste tegelzaken van Nederland.

Qua omvang is Jan Groen vergelijkbaar met andere groothandels in de Nederlandse bouwmarkt, maar het bedient zowel zakelijke als particuliere klanten. Dat maakt het bedrijf uniek in de sector.

De tegelhandel heeft twee fysieke winkels in Bleiswijk en Utrecht. Er waren al geruime tijd plannen om een webshop op te zetten, maar toen de showrooms tijdens covid noodgedwongen de deuren moesten sluiten, werd de ontwikkeling ervan bespoedigd. Vandaag kunnen klanten online kiezen uit een assortiment van zo’n 14.000 tegels.

Het nieuwe verkoopkanaal creëerde een nood aan online betaaloplossingen, waarvoor Mollie werd ingeschakeld. Tegelijkertijd groeide het besef dat ook de betaalopties voor B2B-klanten aan vernieuwing toe waren. Bovendien kon Jan Groen nog heel wat stappen zetten op het gebied van digitalisatie en automatisering van het betaal- en facturatieproces. Een uitdaging waarvoor het de hulp inschakelde van WCG.

De uitdaging

Concreet liep Jan Groen tegen drie belangrijke uitdagingen aan:

Twee doelgroepen, twee verkoopkanalen

  • Het bedienen van verschillende doelgroepen via verschillende verkoopkanalen maakte de administratie en achterliggende processen complex.
  • In B2C e-commerce worden transacties betaald vóór de levering. Als leverancier heb je dus zekerheid over de betaling voordat je de goederen verzendt.
  • Voor zakelijke klanten is kopen op rekening gebruikelijk. Daardoor komt bij B2B-verkoop ook meer administratie kijken. Denk maar aan het toetsen van de kredietwaardigheid van de klant, het aanmaken van facturen en de opvolging van betalingen.

Traditionele betaalmethoden vertragen het proces

  • Vóór covid was de klassieke bankoverboeking de meest gebruikte betaalmethode bij klanten van Jan Groen. De verwerking van zo’n transactie gebeurt met enige vertraging, waardoor je niet meteen ziet of de betaling geslaagd is.
  • Bij de levering van tegels kon dat wel eens leiden tot discussie tussen de klant en de chauffeur. Sommige klanten hadden dan wel de aanbetaling gedaan, maar het resterende bedrag nog niet overgemaakt op het moment dat de chauffeur met de levering aan de deur stond. En geen betaling betekent geen levering. Het gevolg: een reeks telefoontjes naar de administratie om de betaling alsnog te regelen, tijdverlies voor de chauffeur en opvolging achteraf. Dat moest efficiënter kunnen.

Geen koppeling tussen administratie en betalingen

  • Covid heeft de online verkoop en de behoefte aan digitale betaalmethoden in een stroomversnelling gebracht. Jan Groen experimenteerde in die tijd al met betaallinks, maar die moesten handmatig worden aangemaakt. Essentiële gegevens (zoals het bedrag) werden niet automatisch opgehaald en moesten door een medewerker van de administratie worden ingevuld. Het proces bleef dus vrij arbeidsintensief en foutgevoelig.

De oplossing

Met die uitdagingen trok Jan Groen naar WCG. De groep begeleidt groothandels bij het digitaliseren en automatiseren van hun activiteiten en processen, zodat ze efficiënter kunnen werken en kosten besparen. Voor Jan Groen zette WCG in op twee trajecten:

  • Een oplossing om klanten contactloos te laten betalen, die voldoende zekerheid biedt en discussie bij de levering wegneemt.
  • Een manier om de administratie en het factureringsproces te vereenvoudigen en manuele opvolging te elimineren.

Omdat de tegelhandel destijds volop investeerde in het uitbouwen van de webshop, was het een logische stap om Mollie te overwegen voor de online betalingen.

Download de businesscase en lees hoe de oplossing is gerealiseerd

Richard de Groot
Richard de Groot
Behoefte aan digitalisering vanuit het perspectief van de klant

"Met 10+ jaar ondernemende ervaring zag ik de behoefte aan digitalisering vanuit het persepectief van de klant en de uitdagingen van de ondernemer. Het vinden van de juiste partner die je écht helpt is nog niet zo makkelijk. Terwijl daar het verschil wordt gemaakt. Ik zie daar iedere dag de positieve voorbeelden van bij onze klanten. Om nu de ondernemer te kunnen helpen met zijn of haar uitdagingen en de medewerkers blij te zien worden met het resultaat van de inspanningen blijft bijzonder."