De Digitale Groothandel
Data vormt het fundament om nieuwe toegevoegde waarden te bouwen. Artikeldata neemt daardoor binnen de digitale groothandel steeds vaker een centrale positie in om informatie te verzamelen, te verrijken en weer te delen.
Rivièra Maison is een hoogstaand interieurmerk die een breed publiek bedient en waar de doelgroep een feel good-associatie mee heeft. Exclusiviteit, sfeer en service zijn daarbij de kernwaarden.
Rivièra Maison ontwikkelt tweemaal per jaar een nieuwe collectie waarbij honderden nieuwe producten worden geïntroduceerd. Voor veel van deze nieuwe introducties begint de ontwikkelreis een jaar eerder tijdens de ontwikkelingsfase van een collectie.
Rivièra Maison zocht een oplossing die maximale flexibiliteit in datastructuren kon ondersteunen en tevens leidend kon zijn in het beheer van alle gerelateerde productdata, waaronder afbeeldingen, documenten, video’s, HTML-teksten, kenmerken en indelingen. Dit is allemaal gerealiseerd in de standaard oplossing van Beeyond met veel vrijheid in het bepalen en aanpassen van het datamodel.
Het volledige ontwikkelproces van productidee, -design tot en met realisatie komt nu met behulp van de Master Data Management (MDM)-oplossing van Beeyond in één centrale omgeving bij elkaar.
Beeyond is het leidende productdatasysteem geworden waarbij teams en collega’s worden ondersteund in de samenwerking. Er is ook veel meer overzicht, wat de totale kwaliteit ten goede komt.”
"Om stappen vooruit te maken zijn veranderingen vaak noodzakelijk. Een verandering is makkelijker te omarmen als het in kleine stappen gaat, die vaak ook minder tijd kosten. Het voordeel van deze wendbare benadering is dat de verandering gelijk effect heeft en gemakkelijk bij te sturen is."
Maximale flexibiliteit
Rivièra Maison zocht een oplossing die maximale flexibiliteit in datastructuren kon ondersteunen en tevens leidend kon zijn in het beheer van alle gerelateerde productdata, waaronder afbeeldingen, documenten, video’s, HTML-teksten, kenmerken en indelingen. Dit is allemaal gerealiseerd in de standaard oplossing van Beeyond met veel vrijheid in het bepalen en aanpassen van het datamodel.
Ondersteuning van het volledige ontwikkelproces
In Beeyond zijn bovenop ‘de groothandels-template’ additionele datastructuren ter ondersteuning van de designprocessen gerealiseerd. Een belangrijk onderdeel in dit proces is de sample fase. Door het kunnen registreren van samples is Rivièra Maison nu in staat de voortgang te monitoren van het designproces en de gevraagde samples. Men kan nu ook zeer uitgebreid calculeren wat de productontwikkeling, het transport en eventuele andere opslagen kosten. Deze kostencalculatie geeft inzicht in het effect op de propositie van de producten naar de consument.
Leidend systeem voor productdata
Beeyond is het leidende systeem voor alle productdata en publiceert deze data naar het ERP-systeem, van waaruit inkooporders, verkooporders en logistieke transacties worden verricht. Tevens publiceert Beeyond de productdata naar de daarvoor ingestelde verkoopkanalen, waaronder de Rivièra Maison B2B- en B2C-webshops, maar ook handelsplatformen zoals Wehkamp en BOL.com
"De rol van relevante informatie wordt vaak onderschat. Wat relevant voor de één is hoeft niet per definitie relevant te zijn voor de ander. Met het groeiende aantal automatiseringssystemen heeft een organisatie een schat aan informatie. Het is de kunst om in deze overvloed en complexiteit heel pragmatisch te blijven denken. Het is daarbij belangrijk elke gebruiker de informatie te bieden die ook echt helpt in het behalen van de persoonlijke doelen en uitvoeren van de taken i.p.v. een inefficiënte overdaad aan informatie."