Digitaliseren pdf-verkooporders en automatiseren van verwerkingsproces

Ondanks vergaande digitalisatie, de opkomst van e-commerce en een verminderd gebruik van het faxapparaat hebben bedrijven nog steeds te maken met een aanzienlijke documentenstroom.

De inkomende stroom van ‘digitaal papier’, zoals pdf’s in e-mailberichten, betekent voor medewerkers een behoorlijke berg handmatig werk. Het gaat vaak om duizenden documenten per jaar die één voor één manueel verwerkt moeten worden in de backofficesystemen. Snelheid van handelen en foutloos werken zijn twee vereisten voor het behouden van klantentevredenheid.

We hebben een intelligente integratieconnector tussen de verkoop@-mailbox en KCS Wholesale gerealiseerd. Een technologie die PDF-verkooporders digitaliseert en automatisch verwerkt in het ERP. Deze case gaat over hoe een groothandel met deze integratieoplossing tijdsbesparing verwezenlijkt in de orderverwerking en de vrijgekomen tijd nu beter kan besteden.

De oplossing wordt geboden door het Dovetail data-integratieplatform in combinatie met de Docparser cloud scan-en-herkenoplossing. Hieronder kun je de case downloaden en daarna op je gemak lezen.

Na deze succesvolle implementatie hebben we deze oplossing verder ontwikkeld en bij al meer dan 25 groothandels geïmplementeerd.

De ontwikkelingen hebben geleid tot een integratiemodule voor de automatische verwerking van verkooporders die alle benodigde intelligentie en variabele aansturing in zich om binnenkomende verkooporders volledig digitaal en geautomatiseerd in het ERP-transactiesysteem te verwerken.

(Semi)handmatige verwerking door een verkoopbinnendienst of customerserviceafdeling is daarmee overbodig geworden.

Vanaf elke bron; een mailbox, bestandsmap of rechtstreeks vanuit een applicatie zoals een webshop of marktplatform, kan een verkooporder in elk gewenst digitaal formaat zoals: PDF, XML, CSV, EDIFACT, JSON, etcetera door de integratiemodule verwerkt worden. 

Meldingen worden aan de verkoopbinnendienst/medewerker gemaild. Informatie rondom de verwerking worden getoond in taak- en dashboardoverzichten of in een ‘Digital Control Tower’.

Download de checklist over de integratiemodule voor de automatische verwerking van verkooporders.

De voordelen op een rijtje

  • De mogelijkheid om 24x7 verkooporders van klanten en marktportalen te ontvangen en te verwerken.
  • Continuïteit in de verkooporderverwerking ook bij (niet) gepland verzuim, vakantieperiode en seizoensinvloeden.
  • Groeimogelijkheden zonder direct te moeten investeren in nieuwe verkoopmedewerkers.
  • In plaats van handmatige invoerwerkzaamheden de vrijgekomen tijd inzetten voor waardevolle marketing- en commerciële acties.
  • De aanwezige product- en marktkennis van binnendienstmedewerkers effectiever inzetten.
  • Marktkansen benutten door alle formaten en bronnen van verkooporders aan te kunnen sluiten en een volledige digitalisatie van je verkooporder- verwerking te bieden.
  • De mogelijkheid om digitale orderverwerking te positioneren als gepersonaliseerde waardendienst naar de klant.

Arnoud Stolk
Arnoud Stolk
(E-)commerce & frontoffice

"De digitale wereld om ons heen levert voor veel groothandels interessante uitdagingen op. Hoe blijf je bijvoorbeeld klanten via nieuwe digitale kanalen bereiken en vooral binden? In deze transitie wil je bestaande B2B-partnerkanaal blijven koesteren en daarnaast innovatieve stappen zetten naar nieuwe B2C- of B2B2C-kanalen. In alle gevallen komt een technologie-vraagstuk aan de oppervlakte en de behoefte om de frontoffice- en achterliggende bedrijfsprocessen te optimaliseren voor deze kostenbewuste en dynamische wereld?"