Verkoopkanalen voeden

Groothandels krijgen steeds meer vragen en zien ook kansen om hun afnemers te voorzien van actuele en volledige artikeldata. Sommige verkoopkanalen en afnemers eisen ook bepaalde kwaliteit en actualiteit van artikeldata om ├╝berhaupt zaken te mogen doen. Het mes snijdt ook aan twee kanten, verkooporders kunnen beter en foutlozer verwerkt worden als de artikeldata (product, prijs en beschikbaarheid) klopt.

Het is in ieder geval een vraag die steeds urgenter wordt om te beantwoorden. Een vraagstuk waar we concreet met meerdere groothandelsrelaties mee aan de slag zijn gegaan. Met als resultaat, zoals wij het noemen: een channelfeed. In gewoon Nederlands, een constante artikeldatastroom naar belangrijke klanten en verkoopkanalen.

Artikeldata is een marketinginstrument

Naast je eigen webshop wordt het voor je afnemers ook steeds belangrijker om volledige artikeldata te bezitten. Voor afnemers, zoals retailers van consumentgerelateerde producten, is het belangrijk om op het web gevonden te worden en bovenal het online verkoopproces zo goed mogelijk te ondersteunen. Je hebt daarvoor rijke artikeldata nodig om consumenten te informeren en te verleiden tot een koop.

Maar het geldt ook steeds meer voor groothandels en afnemers die in de bouw-, industrie- of installatiesector opereren. Deze ketens hebben met de komst van verschillende datapools en initiatieven zoals TradeCloud en BIM (Bouw Informatie Management) de uitdaging deze handelsplatformen en applicaties met de juiste artikeldata te voeden. Anders ben je gewoonweg niet in business, en vooral niet zichtbaar in het ontwikkelingsproces bij engineers, constructeurs en architecten als ook in sourcingsprocessen die daarna plaatsvindt op basis van keurmerken, specificaties en kwaliteiten.

De beschikbaarheid van artikeldata is daarmee een belangrijk marketinginstrument geworden, de 'P' van Plaats is namelijk veranderd van alleen een fysieke plek naar een virtuele plaats in de digitale winkelstraat of op een platform waar de sector samenwerkt.

Channelfeed

Met dit in het achterhoofd zijn we voor meerdere relaties aan de slag gegaan om met behulp van het Dovetail Integratieplatform een constante artikeldatastroom naar belangrijke klanten, marktportalen en tussenliggende marketingplatformen zoals ChannelEngine en Channable te realiseren.

De channelfeed omhelst een export van artikeldata uit het Product Informatie Management (PIM)-systeem. In veel van de gevallen een PIM-systeem van Beeyond. Het integratieplatform zorgt vervolgens dat deze artikeldata wordt verrijkt met debiteurgebonden berekende netto prijzen en beschikbare voorraad uit KCS Wholesale ERP. De gegevens uit beide systemen worden in een artikelbericht samengebracht en automatisch verstuurd naar het desbetreffende kanaal.

Dit alles op een dusdanige wijze dat flexibiliteit is ingebouwd om eventueel een tweede channelfeed op te zetten. Deze feed kan opgezet worden met andere inhoud zoals de debiteurgebonden nettoprijs, als ook de mogelijkheid andere kolomnamen en volgorde te hanteren. Het is tevens mogelijk om het formaat waarin het kan worden aangeleverd, zoals CSV of XML, af te stemmen op de wens van de afnemer.

Je kan met een generieke oplossing verder groeien door steeds meer verkoopkanalen te voeden, en afnemers te voorzien van artikeldata op een wijze en in een opmaak zoals zij dit wensen.

Bram van Iersel
Bram van Iersel
Inleven en vertalen naar de oplossing

"Mijn drijfveer is om groothandelsklanten op de meest prettige wijze hun werk te laten doen. Mijn specialiteit hierbij is het feilloos aanvoelen wat klanten en gebruikers willen. Daarnaast begrijpen wat dit voor hun groothandelsprocessen betekent en deze behoefte vervolgens met software technologie ondersteunen. Kortom resultaten behalen voor de digitale groothandel."